Danas sam jako uzbuđen jer ću vam posle dosta vremena prikazati kako vizuelno izgledaju Ray Tracing i DLSS tehnologije sa generacijom frejmova, kao i kako sve ovo utiče na performance u igri. Za ovu prezentaciju imamo dve stvari. Prva je igra Indiana Jones and The Great Circle igra koja u sebi ima punu implemetaciju Path Tracing-a, to je trenutno najveći nivo Ray Tracinga. Pored Ray Tracing funkcija, NVIDIA i Bethesda su odradile jako korektno DLSS funkcije sa AI podrškom, a uz to imamo i generaciju frejmova. I naravno, da ne zaboravimo id Tech engine u osmoj iteraciji, koji je prvenstveno pravljen za igre u prvom licu. Id Tech se sa ovim engine-om do sada već dobro pokazao – Odlično je optimizovan, posebno kada se uključe RTX funkcije, to smo videli i u prošlosti, a Indiana Jones The Great Circle igra nam je još jednom to potvrdila.
Druga stvar je grafička karta, ROG RTX 4080 Super sa 16GB Video memorije. Zašto sam izdvojio količinu video memorije? U ovoj igri se pokazalo da grafičke karte ispod 12GB nemaju šanse, ako želite ono što igra nudi. U nekim situacijama ni 16GB nije dovoljno zbog čega imamo ogroman pad u frejmrejtu i kao takva igra postaje neigriva. ROG GeForce RTX 4080 Super je jedna od retkih grafičkih karti koje mogu normalno da pokrenu ovu igru bez bojaznosti da li će igra secati u nekom trenutku. Ako mene pitate ova igra je namenjena za grafičke karte od osnovnog NVIDIA GeForce RTX 4060 modela sa svim prefiksima, pa do RTX 4090, i to iz jednog osnovnog razloga, igra ima punu implemetaciju za Path Tracing i kao takva izgleda jako dobro. Naravno, igru je bez problema moguće igrati i na entry-level modelima poput GeForce RTX 4060, na srednjim podešavanjima i bez odvrnutog Path Tracinga na maksimum, a igra čak i tada izgleda fantastično.
Nisam ljubitelj novih tehnologija samo iz jednog jedinog razloga, otežavaju mi posao prilikom testiranja hardvera, imamo mnogo novih funkcija i varijabli. Ipak takva je industrija razvoja grafičkih kartica i do sada, ono što sam imao prilike da vidim i isprobam, RTX sa svim njegovim funkcijama izgleda jako lepo i ovo je budućnost, želeli mi da priznamo ili ne.
Prostim rečima, umesto da igrate neku igru u 1440p nativnoj rezoluciji, pomoću tehnologija koje dolaze uz RTX grafičke karte, vi tu istu igru možete pokrenuti u 4K rezoluciji sa jako sličnim vizuelnim efektima, a da pri tome imate jako sličan broj frejmova. Upravo je prvi primer to, pogledajte kako izgleda nativna 1440p rezolucija, i pogledajte uporedno istu tu igru u 4K rezoluciji sa upaljenom Path Tracing opcijom na Medium.
4K deluje nekako tamnije, to je zato što nemamo punu implementaciju Path Tracinga, ali sa druge strane imamo dosta više detalja zahvaljujući većem broju piksela, tj. većoj rezoluciji. Što se tiče performansi, veoma su identične dok je vizuelni efekat daleko bolji sa RTX tehnologijama, čak i ovaj radijator na nativnoj 2K rezoluciji treperi, dok je DLSS sve to ispeglao poprilično dobro.
Što se tiče Ray Tracing funkcija u samoj igri su nam dostupne 3 opcije. RT Sun Shadows je opcija koja koristi Ray Tracing renderovanje senki na osnovu sunca, RT Reflection samo ime govori da je u pitanju refleksija svetla od raznih objekata i treća opcija je RT Indirect Ilumination – opcija za indirektno osvetljenje. Jedan od primera za indirektno osvetljenje su Sunce i Mesec. Noću se Sunce ne vidi, ali Sunčevi zraci se od površine Meseca odbijaju i obasjavaju Zemlju, to je primer globalne iluminacije ili indirektnog osvetljenja. Ove tri opcije u celosti predstavljaju Path Tracing.
Igra sa ugašenom RT Sun Shadows opcijom sve senke renderuje rasterski, ali kada je upalite doživaljaj je potpuno drugačiji i realniji. Nemamo više rastersku grafiku sa ovim kvadratićima, već je Ray Tracing metoda rendrovanja to napravila da to izgleda daleko realnije. Kao što znate renderovanje senki je najzahtevnija opcija u svakoj igri, pa tako i ovog puta se FPS smanjuje za čitavih 35%.
Iako su sve tri opcije neophone za kompletnu sliku, na osnovu svih testova, Refleksija i Indirektno osetljenje bi morali ići zajedno, jer jedna bez druge stvaraju potpuno pogrešnu sliku, senku i refleksiju. Kada upalite Refleksiju, igra dobija još jednu dinamiku, primećuje se refleksija od površina kao što su staklo, voda i sve druge površine sa velikim stepenom refleksije, ali nedostaju detalji i pojedine površine nisu dovoljno osvetljene. Taj problem se rešava kada uključite Indirektno Osvetljenje i sada igra u potpunosti izgeda daleko bolje i preciznije. Moj predlog je da ako imate dobru graifčku kartu upalite sve tri opcije i uživate u svim čarima ove igre, u suprotnom probajte sa RT Sun Shadows koja ima najbolji odnos vizuelnog efekta i performansi, druge dve nikako ne idu same ili bez RT Sun Shadows.
Ono što je takođe primetno kod Path Tracing opcije jeste da poneki objekti posebno u tamnim okruženjima izgledaju potpuno drugačije i realnije sa upaljenim RT renderovanjem nego sa ugašenim opcijama.
Što se tiče samih performansi, moram da se ogradim i govorim samo o NVIDIA GeForce RTX 4080 Super grafičkoj karti sa 16GB video memorije i to u 4K rezoluciji. Ova igra je dosta zahtevna, zahteva dosta video memorije i samo jedna pogrešna opcija može da vam smanji FPS na jednocifrenu brojku, što ću vam kasnije pokazati.
RT Sun Shadows ppcija vam smanjuje FPS za nekih 25%, pa tako sa nekih 106-107 FPSa spadamo na 87-88. Ako pak želimo Path Tracing, uključivanje ovih opcija će prepoloviti FPS na nekih 44-45 frejmova i kao takva igra je po meni neigriva. Sve ispod 60 frejmova ne prolazi ni jedan test. Da pri tome ne ponavljam, doćiće zahtevniji scenario koji će zahtevati više VRAM-a i igra će u celosti seckati.
Kako biste uživali u punoj implementaciji Ray Tracing-a, a da pritom imate zadovoljavajući FPS, u te svrhe nam u pomoć priskače DLSS opcija sa Generacijom frejmova i NVIDIA savetuje da ove dve opcije jednostavno idu zajedno. Za 4K rezoluciju savet je ići sa kvalitetom DLSS-a na Performance, u 2K možete podesiti i na Quality, ako vam to vaša grafička dozvoljava, dok za 8K isključivo Ultra Performance.
Ako poslušamo NVIDIA savete, sa nekih 35-36 frejmova uz DLSS na Performance i Frame Generation skačemo na velikih 85-86 frejmova i igra postaje itekako igriva i prelepa za oko.
Igra u nativnoj rezoluciji sa Path Tracing opcijama zauzima celokupan VRAM, Uključivanjem DLSS-a i FG-a tu zahtevnost malo spuštamo, ali što je kvalitetniji Anti-Aliasing to je i zahtev za VRAM-om veća. Ako pak dođete do DLAA opcije, frejm će se verovali ili ne spustiti na svega 3 FPS-a, jedva da sam uspeo da vratim stara podešavanja.
Naravno DLSS nije savršen, videćete da pojedine male površine trepere i da ima flikerovanja, što je kvalitet DLSS-a veći to je renderovanje bolje ali utiče i na performanse, svaka crtica za otprilike 15%.
U igri sam takođe primetio da u pojedinim delovima igra FPS ima velike oscijalicije i da je 1% LOW poprilično problematičan. Sve ovo se rešava uključivanjem DLSS Frame Generation opcije putem koje dobijate više frejmova, i to poprilično, a sama igra zahteva i više video memorije, pa ako ste osetljivi po tom pitanju, budite oprezni sa FG opcijom. Primetio sam i da FG opcija sa Texture Pool Size podešavanjem na Supreme ne radi kako treba, premašuje limite video memorije i FPS drastično opada, pa je igra gotovo nemoguća za igranje. Ipak promenom podešavanja na Medium igru možete neometano igrati i sa kartom poput GeForce RTX 4060, bez promene bilo čega drugog u opcijama.
Indiana Jones and The Great Circle je primer šta možemo očekivati od AAA naslova gledano sa strane vizuelnog grafičkog izgleda. Bethesda je odradila dobar posao sa idTech 8 engine-om i primenom istog sa Path Tracing-om, igra izgleda zaista fenomenalno, ali po cenu performansi, jer je igra sa kompletnim funkcijama jako, jako zahtevna.
Za kraj samo da vam skrenem pažnju na problem koji sam naišao. Da bi ove RTX funkcije bile otvorene, pre svega morate imati grafičku kartu sa 12GB VRAM-a i poslednje NVIDIA GeForce drajvere. Bez ovih stvari, Path Tracing opcija će biti nevidljiva za vas, što je i očekivano.
Hvala vam još jedom na izdvojenom vremenu, nadam se da nije bilo uzaludno i da sam uspeo da vam dočaram sve prednosti i mane naprednih RT funkcija koje dolaze u Indiana Jones The Great Circle igri ali koje nisu moguće bez NVIDIA-nih High End RTX grafičkih karti.
Sve odgovarajuće ASUS NVIDIA RTX grafičke karte možete pronaći na linkovima:
Asus GeForce ROG STRIX RTX 4090 OC 24GB GAMING – https://wb.rog.gg/sublpd
Asus GeForce ROG STRIX RTX 4070Super OC 12GB GAMING – https://wb.rog.gg/bmzk86
Asus GeForce TUF RTX 4070Super OC 12GB GAMING – https://wb.rog.gg/clwf2z
Asus GeForce PROART RTX 4070Super OC 12GB – https://wb.rog.gg/kvfua8
ASUS GeForce DUAL RTX 4070Super OC 12GB EVO – https://wb.rog.gg/9s9tma
ASUS GeForce PROART RTX 4070Ti Super OC 16GB GIGATRON – https://wb.rog.gg/kaemso
ASUS GeForce PRIME RTX 4070Ti Super OC 16GB – https://wb.rog.gg/79bah4
ASUS GeForce TUF RTX 4080Super OC 16G GAMING – https://wb.rog.gg/tc0pv2
ASUS GeForce TUF RTX 4070Super OC 12GB GAMING – https://wb.rog.gg/emffn9